- •З дисципліни «Фінанси»
- •Види фінансової політики
- •2. Завдання й функції Державного казначейства України
- •Податок з доходів фізичних осіб: платники, основні ставки, розмір і одержувачі податкової соціальної пільги.
- •3.1 Платники податку з доходів фізичних осіб
- •3.2 Основні ставки
- •3.3 Розмір і одержувачі податкової соціальної пільги
- •4. Видатки на фінансування народного господарства й регулювання економіки
- •Аналіз податкових надходжень Державного бюджету України за 2006-2010 рр.
- •Структура доходів зведеного бюджету України у 2006-2010 роках, %
- •5. Аналіз податкових надходжень у бюджет за останні 3 роки на основі даних про Державний бюджет.
- •За 2006-2010 роки
3.3 Розмір і одержувачі податкової соціальної пільги
Відповідно до п. 6.1 ст. 6 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб» платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного з джерел на території України від одного працедавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги у розмірі, що дорівнює одній мінімальній заробітній платі (у розрахунку на місяць), встановленій законом на 1 січня звітного податкового року, — для будь-якого платника податку. Залежно від особливостей окремих категорій платників, розмір суми податкової соціальної пільги може дорівнювати 150% та 200% розміру мінімальної заробітної плати.
Податкова соціальна пільга застосовується до нарахованого місячного доходу платника податку у вигляді заробітної плати виключно за одним місцем його нарахування (виплати).
Податкова соціальна пільга починає застосовуватися до нарахованих доходів у вигляді заробітної плати з дня отримання працедавцем заяви платника податку про застосування пільги.
У разі якщо платник податку має право на застосування податкової соціальної пільги з двох і більше підстав, податкова соціальна пільга застосовується один раз з підстави, що передбачає її найбільший розмір. При цьому платник податку зазначає про таке право у заяві про застосування пільги та додає відповідні підтверджуючі документи за формою, визначеною центральним податковим органом.
Податкова соціальна пільга застосовується до доходу, отриманого платником податку як заробітна плата протягом звітного податкового місяця, якщо його розмір не перевищує суми місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень.
Платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги:
1. у розмірі, що дорівнює 100 відсоткам розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року, для будь-якого платника податку. У такому розмірі це положення набирає чинності з 1 січня 2015 року, а до цього часу податкова соціальна пільга надається у розмірі 50% прожиткового мінімуму для працездатної особи ( у 2011 р. це становить 941*50%= 470,50 грн.).
2. у розмірі, що дорівнює 100 відсоткам суми пільги, визначеної в першому пункті, для платника податку, який утримує двох чи більше дітей віком до 18 років, у розрахунку на кожну таку дитину (у 2011 році 470,50грн.*кількість дітей).
3. у розмірі, що дорівнює 150 відсоткам суми пільги, визначеної у пункті 1 (у 2011 році: 470,50*150%=705,75 грн.), для такого платника податку, який:
а) є одинокою матір’ю (батьком), вдовою (вдівцем) або опікуном, піклувальником у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років;
б) утримує дитину-інваліда у розрахунку на кожну таку дитину віком до 18 років (у 2011 році 705,75*кількість дітей-інвалідів);
в) є чорнобильцем І або ІІ категорії;
г) є учнем, студентом, аспірантом, ординатором, ад’юнктом;
ґ) є інвалідом I або II групи, у тому числі з дитинства, крім інвалідів, пільга яким визначена підпунктом "б" пункту 4;
д) є особою, якій присуджено довічну стипендію як громадянину, що зазнав переслідувань за правозахисну діяльність, включаючи журналістів;
е) є учасником бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на якого поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", крім осіб, визначених у підпункті "б" пункту 4.[ Фінанси: конспект лекцій. Частина 1/ укладачі: К. В. Ілляшенко, Т. О. Ілляшенко. – Суми: Сумський державний університет, 2011. стор. 95.]
4. у розмірі, що дорівнює 200 відсоткам суми пільги, визначеної у пункті 1 (у 2011 році: 470,50 грн.*200%=941 грн.), для такого платника податку, який є:
а) Героєм України, Героєм Радянського Союзу, Героєм Соціалістичної Праці або повним кавалером ордена Слави чи ордена Трудової Слави, особою, нагородженою чотирма і більше медалями "За відвагу";
б) учасником бойових дій під час Другої світової війни або особою, яка у той час працювала в тилу, та інвалідом I і II групи, з числа учасників бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
в) колишнім в'язнем концтаборів, гетто та інших місць примусового утримання під час Другої світової війни або особою, визнаною репресованою чи реабілітованою;
г) особою, яка була насильно вивезена з території колишнього СРСР під час Другої світової війни на територію держав, що перебували у стані війни з колишнім СРСР або були окуповані фашистською Німеччиною та її союзниками;
ґ) особою, яка перебувала на блокадній території колишнього Ленінграда (Санкт-Петербург, Російська Федерація) у період з 8 вересня 1941 року по 27 січня 1944 року.
