- •Тема 12. Облік праці та її оплати (01.01.12)
- •5. Оплата відпусток та інших виплат, що обчислюються за середнім заробітком
- •1. Види угод між працівником та підприємством.
- •2. Заробітна плата: поняття та види, форми та системи оплати праці.
- •Розмір мінімальної заробітної плати
- •Розмір прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць
- •3. Документальне оформлення розрахунків з робітниками і службовцями.
- •Типові форми первинного обліку особового складу
- •Розпорядницькі документи щодо особового складу
- •4. Синтетичний і аналітичний облік розрахунків з робітниками.
- •5. Оплата відпусток та інших виплат, що обчислюються за середнім заробітком
- •Продовження теми 12. Облік оплати праці.
- •1) Нарахування та утриманння єдиного соціального внеску на заробітну плату (дохід)
- •1.1. База нарахування єсв
- •1.2. Перелік видів виплат, на які не нараховується єсв
- •1.3. Платники та ставки єсв
- •2) Облік утримання податку на доходи фізичних осіб.
- •2.1. Об’єкти оподаткування податком на доходи фізичних осіб (пдфо)
- •2.2. Склад доходів, які платнику пдфо нараховує підприємство
- •2.3. База оподаткування пдфо при нарахуванні зарплати та доходів у негрошовій формі
- •2.4. Ставки пдфо
- •2.5. Застосування податкової соціальної пільги (псп) та її розмір (л.169.2, п.169.3, 169.4).
- •3) Утримання за виконавчими листами та інші утримання
- •4) Відображення в обліку нарахованих на зарплату та утриманих з неї сум.
- •5) Облік нарахування допомог з фондів соціального страхування
- •5.1. Страхування працівників у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та
- •5.2. Допомога по тимчасовій непрацездатності
- •6.1. Розрахунковий період, за який обчислюється
- •Підсумовується;
2.3. База оподаткування пдфо при нарахуванні зарплати та доходів у негрошовій формі
Під час нарахування (надання) доходів та додаткових благ у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з ПКУ, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою (п.164.5):
К = 100: (100 - Сп),
де: К - коефіцієнт; Сп - ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.
Аналогічно визначаються об’єкт оподаткування і база оподаткування для коштів, надміру витрачених платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки.
При нарахуванні доходів у формі заробітної плати база оподаткування визначається як нарахована заробітна плата, зменшена на суму ЄСВ на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, а у випадках, передбачених законом, - обов’язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, а також на суму податкової соціальної пільги (ПСП) за її наявності у працівника (п.164.6).
Тобто, податково-зарплатний алгоритм має такий вигляд:
нарахувати суму заробітної плати за поточний місяць;
розрахувати суму ЄСВ шляхом множення складових нарахованої суми зарплати на відповідний відсоток утримань ЄСВ;
відняти від нарахованої зарплати обчислену суму утримуваного ЄСВ та ПСП з податку на доходи фізичних осіб – якщо працівник має на неї право.
отриману різницю перемножити на ставку ПДФО;
відняти від нарахованої суми зарплати суму утримань ЄСВ, суму ПДФО та інші утримання, одержавши суму зарплати до видачі.
При нарахуванні винагороди за цивільно-правовими договорами за виконання робіт (надання послуг) база оподаткування ПДФО визначається як нарахована її сума, зменшена на суму ЄСВ.
Не включається до оподатковуваного доходу платника ПДФО вартість негрошових подарунків роботодавця, яка не перевищує 50 % однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), установленої законом на 1 січня звітного податкового року (п.п. 165.1.39). Грошові подарунки включаються до оподатковуваного доходу фізичної особи в повній сумі.
2.4. Ставки пдфо
Відповідно до п.167.1. ПКУ ставки ПДФО до встановленої бази оподаткування визначених доходів, становлять:
15%, якщо загальна сума отриманих платником податку у звітному податковому місяці цих доходів не перевищує 10-тикратний розмір мінімальної заробітної плати (МЗП), встановленої законом на 1 січня звітного податкового року;
17% з суми перевищення з урахуванням податку, сплаченого за ставкою 15% (табл. 6 та 7).
Таблиця 7.
Формули для розрахунку ПДФО
№ з/п |
Показники |
Для доходу до 10МЗП включно 2011 р.= 9410 грн.(941 × 10) |
Для доходу понад 10МЗП
|
1 |
Ставка ПДФО для доходу у вигляді зарплати, винагород за ЦПДоговорами та інших доходів |
15% |
17% |
2 |
Розрахунок ПДФО: з зарплати (Зп) |
(∑Зп -∑Зп × Сєсв* - ПСП**) × 15 % |
[∑Зп-10МЗП – (∑Зп-10МЗП)× Сєсв*]×17 % |
3 |
з доходів (Д) |
∑Д × 15 % |
(∑Д - 10МЗП) × 17 % |
4 |
з негрошових доходів (Дн) |
∑Дн × К1× 15 % |
(∑Дн - 10МЗП) × К2 × 17 % |
5 |
Розрахунок коефіцієнтів – К = 100 : (100 – Сп***) |
К1 = 100 : (100 - 15) = 1,176471 |
К2 = 100 : (100 - 17) = 1,204819 |
*Сєсв – Ставка утримання єдиного внеску на соціальне страхування; **Сума ПСП віднімається за наявності у платника ПДФО права на неї; ***Ставки утримання ПДФО |
|||
