Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
Trudove_pravo.doc
Скачиваний:
2
Добавлен:
01.03.2025
Размер:
202 Кб
Скачать
☆

26. Підстави (умови) матеріальної відповідальності.

Загальні підстави і умови матеріальної відповідальності визначені в Кзпп (ст. 130). Трудове право виділяє з цих умов підставу матеріальної відповідальності пряму дійсну шкоду. Лише тільки за наявності цієї підстави шкоди — можна ставити питання про те, чи може працівник бути притягнутий до відповідальності, чи є умови цієї відповідальності.

Під прямою дійсною шкодою слід розуміти втрату, погіршення або зниження цінності майна, необхідність для підприємства провести витрати на відновлення, придбання майна чи інших цінностей або провести зайві, тобто викликані внаслідок порушення працівником трудових обов'язків, грошові виплати. До прямої дійсної шкоди можуть бути також віднесені й суми незаконно нарахованої заробітної плати і премії, вартість пального й мастил, сировини, напівфабрикатів та інших матеріальних цінностей, безпідставно списаних у зв'язку з викривленням даних про обсяг робіт.

За наявності шкоди для настання матеріальної відповідальності необхідні ще три умови: протиправна поведінка працівника, причинний зв'язок між протиправною поведінкою працівника і результатом у вигляді шкоди, що настала, і вина працівника.

27. Поняття і види відпусток. Порядок їх надання.

Види відпусток:

1. Щорічна:

  • основна (мають всі працівники) – 24 календарних дні; неповнолітнім – 31 календарний день; інваліди І і ІІ груп – 30 днів, ІІІ груп – 28 днів;

  • додаткова відпустка – за роботу зі шкідливими умовами праці – до 35 днів (визначається в колективному договорі); з особливим характером праці:

- з нервово-інтелектуальним навантаженням – до 35 днів;

- з ненормованим робочим днем – до 7 днів.

2. Творчі відпустки – надаються для написання дисертацій, підручників і т.д. (до 6 місяців).

3. Соціальні відпустки:

  • жінкам у зв’язку з вагітністю та пологами (70 днів до пологів, 56 – після; якщо двоє і більше дітей чи пологи паталогічні – 70 днів);

  • жінкам, які постраждали в наслідок аварії на ЧС – 90 днів до та після пологів;

  • по догляду за дитиною до трьох років (якщо дитина хворіє – до 6 років при надані довідок кожні півроку);

  • батькам, які мають дитину до 14 років, або дитину-інваліда – до 7 днів.

4. Відпустка, пов’язана з навчанням.

5. Відпустка без збереження заробітної плати – у випадках, передбачених статтею 25 Закону України «Про відпустки», працівнику за його бажанням надається в обов’язковому порядку відпустка без збереження заробітної плати. За сімейними обставинами та за інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником і власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік.

Щорічна основна відпустка надається через 6 місяців після початку безперервної роботи на підприємстві. Відпустка до закінчення 6 місяців може бути надана в таких випадках:

  • жінкам, яким щорічна відпустка надається перед відпусткою в зв’язку з вагітністю та пологами;

  • жінкам, які мають двох і більше дітей до 15 років;

  • інвалідам, незалежно від причини інвалідності, які визнані такими медико-соціальною експертизою;

  • неповнолітнім;

  • чоловікам, дружини яких знаходяться у відпустці в зв’язку з вагітністю чи пологами;

  • особам, звільненим після проходження військової чи альтернативної служби за умови, що вони працевлаштувалися не пізніше трьох місяців після закінчення служби;

  • сумісникам, які використовують відпустку за основним місцем роботи;

  • працівникам, які успішно навчаються та бажають приєднати основну відпустку до відпустки у зв’язку з навчанням;

  • працівникам, які мають путівку;

  • працівникам-вихователям сімейних будинків.

Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]