Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
Тема 5.docx
Скачиваний:
1
Добавлен:
01.07.2025
Размер:
73 Кб
Скачать
☆

6. Порядок розрахунку матеріального забезпечення страхування тимчасової втрати працездатності.

Розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності

Категорії осіб

Страховий стаж

Розмір (у відсотках середньої заробітної плати або доходу)

застрахована особа

до 3 років

50

від 3 до 5 років

60

від 5 до 8 років

70

понад 8 років

100

застраховані особи, віднесені до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

незалежно від страхового стажу

100

один з батьків або особа, що їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи , ветерани війни та особи, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»

особи, віднесені до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України «Про жертви нацистських

переслідувань»

донори, які мають право на пільгу, передбачену ст. 10 Закону України «Про донорство крові та її компонентів»

Сума допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною або хворим членом сім’ї) в розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до ФСС.

Допомога по тимчасовій непрацездатності не надається:

1) у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні нею злочину;

2) у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров’ю з метою ухилення від роботи чи інших обов'язків або симуляції хвороби;

3) за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;

4) за час примусового лікування, призначеного за постановою суду;

5) у разі тимчасової непрацездатності у зв’язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп’яніння або дій, пов'язаних з таким сп'янінням;

6) за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв’язку з навчанням. Застраховані особи, які в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності порушують режим, встановлений для них лікарем, або не з’являються без поважних причин у призначений строк на медичний огляд, у тому числі на лікарсько-консультативну комісію (ЛКК) чи медико-соціальну експертну комісію (МСЕК), втрачають право на цю допомогу з дня допущення порушення на строк, що встановлюється рішенням органу, який призначає допомогу по тимчасовій непрацездатності.

Розмір допомоги по вагітності та пологах

Порядок отримання і розмір цієї допомоги залежить від статусу жінки. Зокрема, є особливості надання цієї допомоги: 1) для працюючих жінок; 2) жінок-підприємців; 3) не застрахованих жінок.

Для працюючих жінок розмір допомоги розраховує бухгалтерія підприємства. Якщо в загальному, то спочатку визначають середньоденний заробіток жінки за останні 12 місяців перед місяцем виходу у декретну відпустку.

Розраховується середньоденна зарплата за такою формулою:

ЗПсер = ЗП : Крп,

де ЗП — нарахована в розрахунковому періоді сума заробітної плати, з якої справлявся ЄСВ;

Крп — кількість календарних днів у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин.

Поважних причин чотири — хвороба, відпустка по вагітності та пологах, відпустка по догляду за дитиною до 3 років (6 років за медичним висновком), відпустка «за свій рахунок».

Сумісникам середня зарплата розраховується, виходячи з розрахункового періоду роботи за сумісництвом.

Якщо тарифна ставка (посадовий оклад) не встановлена, розрахунок проводиться виходячи з мінзарплати (або її частини — у разі роботи в режимі неповного робочого часу), встановленої на день настання страхового випадку.

Потім цей середньоденний заробіток множать на кількість днів відпустки (за вказаний у заяві період відпуски).

Д = ЗПсер х Кв,

де Д — допомога по вагітності та пологах;

ЗПсер — сума середньоденної заробітної плати;

Кв — кількість календарних днів, що припадають на відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами.

Тут важливо сказати, що допомога по вагітності і пологах застрахованій особі надається за весь період відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, тривалість якої залежить від особливості протікання вагітності та інших факторів:

№ п/п

Випадки надання допомоги

Строк з якого виникає право на отримання допомоги

Тривалість відпустки по вагітності та пологам

1

Загальний випадок

з 30 тижнів вагітності

126 к.д. :

70 к.д. вагітності до пологів;

56 к.д. після пологів

2

Жінкам,які відносяться до I — IV категорій постраждалих внаслідок аварії на ЧАЄС

з 27 тижнів вагітності

180 к.д.:

90 к.д. до пологів;

90 к.д. після пологів

3

Передчасні, багатоплідні пологи, виникнення ускладнень при пологах чи в післяродовому періоді

з 30 тижнів вагітності

140 к.д.:

70 к.д. до пологів;

70 к.д. після пологів

4

Вагітна не спостерігалась в лікувальному закладі з приводу вагітності до дня пологів

з дня пологів

56 к.д.

5

Передчасні пологи до 30 тижнів вагітності у випадку смерті дитини

з дня пологів

140 к.д.

6

Передчасні пологи до 30 тижнів вагітності у випадку смерті дитини

з дня пологів

70 к.д.

Допомогу мають виплачувати в найближчий після його призначення строк, встановлений для виплати заробітної плати. Потрібно зазначити, що допомогу мають призначити не пізніше 10 днів з дня поступлення документів (заяви і листа непрацездатності)

З 01.01.2016, жінка ФОП (Фізична особа підприємць), яка сплачує єдиний податок вже є застрахованою, а значить має право на отримання оплати лікарняного по вагітності та пологах або будь-якого іншого лікарняного.

Незалежно від виду оподаткування, який вибрала жінка-ФОП, якщо вона платить ЄСВ, є застрахованою.

Розмір ЄСВ для ФОП-жінок на будь-якій системі оподаткування з 01.01.2016 року дорівнює — 22% від мінімальної заробітної плати / за 1 календарний місяць.

Показник мінімальної заробітної плати змінюється, встановлюється ЗУ «Про державний бюджет», і на 2016 рік це такі показники внесків:

з 01.01.2016 по 30.04.2016 — 303,16 грн. / місяць (тисяча триста сімдесят вісім грн. * 22%)

з 01.05.2016 по 30.11.2016 — 319,00 грн. / місяць (1450 грн. * 22%)

з 01.12.2016 по 31.12.2016 — 341,00 грн. / місяць (1550 грн. * 22%)

Декретні виплачують у 100 % розмірі суми, розрахованої виходячи з фактичного середнього доходу незалежно від того, скільки років жінка була застрахованою особою.

Для розрахунку виплат за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності добровільно застрахованим особам, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, середній дохід обчислюється:

для розрахунку допомоги по вагітності та пологах — виходячи з розміру доходу, на який нарахований єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, але не вище двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом у місяці настання страхового випадку.

Приклад.

Припустимо, лікарняний видано в липні 2016 року, тобто страховий випадок у нас припадає на липень.

Для розрахунку береться мінімальна зарплата з січня по червень:

січень — квітень — 1378 гривень;

травень-чеврень — 1450 гривень

Вам необіхдено визначити седеньоденний дохід, для цього ви середній свій дохід сумуєте за шість попередніх місців:

Сумуєте мін. з.п. з січня по червень 2016 року ( 1378+1378+1378+1378+1450+1450)/ 182 кал.днів (182 кал.дні в пеіроді з січня по червень 2016 р) = 46,22 грн

Кінцева формула:

Сума допомоги = Середньоденний (дохід) * Кількість днів відпусти

Отже сума допомоги = 46,22 грн. * 126 днів лікарняного =5823,72 грн.

Жінкам, які служать, навчаються або зареєстровані як безробітні, допомога розраховується множенням їх середньоденного доходу (грошового забезпечення, стипендії, мінімальної допомоги по безробіттю відповідно) на кількість календарних днів відпустки (126 к.д., а для чорнобильців – 180 к.д). Жінки звільненні у результаті ліквідації підприємства мають право на допомогу виходячи із середнього заробітку, який вони мали по цьому місцю роботи. У будь-якому випадку в розрахунок на місяць допомога буде складати не менше 25% прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Розмір допомоги на поховання

Для застрахованих осіб:

Допомога на поховання застрахованої особи або особи, яка перебувала на її утриманні, надається в розмірі, що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менше розміру прожиткового мінімуму. З 1 січня 2012 року, допомога на поховання надається за рахунок коштів Фонду у розмірі 2200 гривень. По теперішній час розмір допомоги залишається незмінним.

Для безробітних

Допомога на поховання у разі смерті безробітного виплачується особам, які здійснили поховання, у розмірі прожиткового мінімуму.

Для пенсіонерів

У разі смерті пенсіонера особам, які здійснили його поховання, виплачується допомога на поховання пенсіонера в розмірі двомісячної пенсії, яку отримував пенсіонер на момент смерті.

Для осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві

Одноразова допомога розраховується Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві і професійних захворювань виходячи з середньої заробітної плати померлого. Витрати на поховання здійснюються в межах норм.

Для осіб, які не досягли пенсійного віку на момент смерті, не працювали, не перебували на службі, не зареєстровані у центрі зайнятості як безробітні

Розмір допомоги на поховання встановлюється органом місцевого самоврядування виходячи з вартості ритуальних послуг.

Забезпечення оздоровчих заходів – СРС.