- •Інші заохочування та компенсації:
- •Інші виплати, які не включаються до фонду оплати праці:
- •3. Облік особового складу організації забезпечується веденням особових карток працівників, штатно-посадової книги (штатного формуляру) та алфавітної книги.
- •4. Робочий час – це встановлений законом або угодою сторін час, протягом якого робітники і службовці згідно з правилами внутрішнього розпорядку повинні виконувати свої трудові обов’язки.
- •6. Погодинна проста оплата праці здійснюється виходячи з кількості відпрацьованого часу і встановлених тарифних ставок за одну годину або посадових окладів (для службовців).
- •Щорічна відпустка обчислюються за таким алгоритмом:
- •9. Допомога з тимчасової непрацездатності
- •Допомога по вагітності і пологам
- •14. Заробітну плату виплачують працівникам на основі розрахункової або розрахунково-платіжної, платіжної відомостей.
- •16. Власний капітал-загальна вартість засобів підприємства, які належать йому на правах власності та використовуються для формування його активів.
Допомога по вагітності і пологам
Ця допомога є компенсацією втрати заробітної плати за період відпустки у зв’язку з вагітністю і пологами. Виплачують її працівниці за весь період декретної відпустки:
до пологів – 70 календарних днів;
після пологів – 56 календарних днів (70 календарних днів у випадку народження двох і більше дітей або у випадку ускладнення пологів).
Також допомогу по вагітності та пологам виплачують застрахованій особі, яка всиновила дитину протягом двох місяців з дня її народження.
Призначають допомогу по вагітності та пологам на підставі виданого у встановленому порядку листка непрацездатності. Як правило листок непрацездатності видають один раз на весь період декретної відпустки.
Допомога надається застрахованій особі у розмірі 100% середньої заробітної плати і не залежить від страхового стажу.
Обчислення середньої заробітної плати для призначення допомоги по вагітності та пологами проводять за тими правилами, що і для обчислення допомоги пл. тимчасовій непрацездатності, тобто відповідно до Порядку № 1266. В розрахунок допомоги по вагітності та пологах приймаються не всі календарні, а тільки робочі дні, які приходяться на період відпустки по вагітності та пологами у відповідності до графіку роботи підприємства. Це пояснюється метою виплати допомоги - компнесувати застрахованій жінці втрату її заробітної плати.
У випадку, якщо під час вагітності жінка перебуває у відпустці по догляду за дитиною до 3-х років, допомога по вагітності та пологам нараховується незалежно від допомоги по догляду за дитиною до 3-х років.
Допомогу виплачують у найближчий після дня її призначення строк, установлений для виплати заробітної плати. Допомогу виплачують у повному обсязі перед тим, як працівниця йде у декретну відпустку, а у випадку ускладнень застрахованій особі проводять доплату після повернення на роботу. Право на одержання такої допомоги виникає за наявності додаткового листка непрацездатності.
Відповідно до діючого законодавства допомога по вагітності та пологам не обкладається ПДФО та ЕВЗСС.
10. Єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування – це консолідований страховий внесок на пенсійне страхування, страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; медичне страхування; страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття, який в обов'язковому порядку сплачується страхувальниками з метою забезпечення реалізації прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за соціальним страхуванням.
ЄВЗСС не входить до системи оподаткування. Порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску регулює ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», 2010 р.
Ставки утримань ЄВЗСС:
3,6% (2+1+0,6) – для найманих працівників,
2,85 – для для найманих працівників-інфалідів (УТОС, УТОГ),
2% – особи, які отримують допомогу з тимчасової непрацездатності,
2,6%– особи, які виконують роботи за ЦПД, військовослужбовці,
6.1% – особи, які обіймають посяди, визначені Законом 2464 (ЄСВ) (в т.ч. льотні екіпажі, наукові працівникі).
Приклад. Нараховано зарплату директору в сумі 5000 грн. Виконати утримання ЄВЗСС із заробітної плати. Скласти проводки.
Рішення:
1 |
Нараховано зарплату директору |
92 |
661 |
5000,00 |
2 |
Утримано ЄВЗСС, 3.6% |
661 |
651 |
180,00 |
Визначення класу професійного ризику виробництва за видами економічної діяльності здійснюється Фондом соціального страхування від нещасних випадків у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Розмір страхового внеску підприємства залежить від класу професійного ризику виробництва, до якого належить підприємство за видом економічної діяльності. У разі якщо страхувальник провадить свою діяльність за декількома видами економічної діяльності, віднесення підприємства до класу професійного ризику виробництва здійснюється за основним видом його економічної діяльності.
Ставки нарахувань до ЭВЗСС на ФОП:
36,76- 49,7% – для найманих працівників, відповідно до ризику травматизма і захворюваності (професійного ризику виробництва), виділено 67 рівней ризиків.
5,3% – для для найманих працівників-інвалідів (УТОС, УТОГ), з суми непрацездатності - 33,2%,
33,2% – на суму допомоги з тимчасової непрацездатності,
34,7% – на суму зарплати осіб, які виконують роботи за ЦПД, військовослужбовці,
45,96% – на суму зарплати осіб, які обіймають окремі посади, визначені Законом 2464. (пілоти, штурмани, прокурори, науковці…)
34,7% (33,2%) – на суму зарплати військовослужбовців,
34,7% (36,6%, 36,21%, 38,11%) – для фізосіб не за спрощеною системою оподаткування.
Перерахування ЄВСС відбувається на різні рахунки, оскільки розподіляються внески між фондами соціального страхування по різному, напр.
Клас ризику |
ПФ,% |
ФССзТВП,% |
ФССВБ,% |
ФССНВВіПЗ,% |
1 |
90,3156 |
4,0805 |
3,8085 |
1,7954 |
2 |
90,291 |
4,0794 |
3,8075 |
1,8221 |
Приклад. Нараховано зарплату директору в сумі 5000 грн. Виконати нарахування ЄВЗСС на ФОП. Скласти проводки.
1 |
Нараховано зарплату директору |
92 |
661 |
5000,00 |
2 |
Нараховано ЄВЗСС, 36,76% |
92 |
651 |
1838,00 |
11. З оплати праці всіх фізичних осіб, що працюють на підприємстві за трудовими договорами, договорами підряду, за сумісництвом, виконують роботи разового характеру, проводять утримання. За своїм характером вони поділяються на три групи:
1) обов’язкові утримання, згідно чинного законодавства;
–єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (ЭВСС); –ПДФО; –утримання за виконавчими листами.
2) утримання з ініціативи підприємства:
– утримання за заподіяну матеріальну шкоду,
– утримання за допущений брак,
– утримання своєчасно не повернутих сум, одержаних під звіт,
– утримання своєчасно не погашених позик; виданих працівникам,
3) утримання за ініціативою працівника:
– утримання на підставі письмової заяви за комунальні платежі, погашення кредиту,
– профспілкові внески,
– вартість харчування,
– утримання за індивідуальне медичне страхування.
Єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування – це консолідований страховий внесок на пенсійне страхування, страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; медичне страхування; страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття, який в обов'язковому порядку сплачується страхувальниками з метою забезпечення реалізації прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за соціальним страхуванням.
ЄВЗСС не входить до системи оподаткування. Порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску регулює ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», 2010 р.
Ставки утримань ЄВЗСС:
3,6% (2+1+0,6) – для найманих працівників,
2,85 – для для найманих працівників-інфалідів (УТОС, УТОГ),
2% – особи, які отримують допомогу з тимчасової непрацездатності,
2,6%– особи, які виконують роботи за ЦПД, військовослужбовці,
6.1% – особи, які обіймають посяди, визначені Законом 2464 (ЄСВ) (в т.ч. льотні екіпажі, наукові працівникі).
Заробітна плата, нарахована роботодавцем на користь платника податку, підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО). З 01.01.2011 р. оподаткування зарплати регулюється Податковий кодекс України (ПКУ), 2011 р. та здійснюється, відповідно до нього, за прогресивною шкалою:
– за ставкою 15 % — для зарплати, сума якої не перевищує 10-кратний розмір мінімальної заробітної плати - 9410 грн., установленої законом на 1 січня звітного податкового року (абз. 1 п. 167.1 ПКУ) ;
– за ставкою 17 % — із суми перевищення 9410 грн. (абз. 2 п. 167.1 ПКУ).
Для окремих категорій платників податків ПКУ передбачено пільгову ставку ПДФО за ставкою 10 %. (для шахтарів, працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб за Списком № 1 (виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці )
Доходи у вигляді виграшу або призу обкладаються ставками 15%, 17%, 30% (Відповідно до ст. ПКУ).
Дохід від продажу протягом звітного податкового року більше одного з об'єктів нерухомості обкладається ставкою 5%.
Дохід від дивідендів, відсотків, роялті – 5%, 15%, 17%.
При визначенні бази оподаткування для утримання ПДФО нарахований дохід у вигляді заробітної плати зменшується на суму утриманого ЄВЗСС та суму податкової соціальної пільги (далі — ПСП) за наявності права на неї.
Розміри ПСП установлено п. 169.1 ПКУ та залежать від розміру прожиткового мінімуму (у розрахунку на місяць), установленого законом на 1 січня звітного податкового року. На 1 січня 2011 року розмір прожиткового мінімуму на працездатну особу встановлено Законом про держбюджет-2011 і становить 941 грн.
До 1 січня 2015 року розмір:
«звичайної» ПСП дорівнює 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), установленого законом на 1 січня звітного податкового року 941х50%= 470,5 грн,
«підвищеної» ПСП — 150 % «звичайної» ПСП, 941х50%х 150% = 705,75 грн
«максимальної» ПСП — 200 % «звичайної» ПСП, 941х50%х 200% = 941,00 грн.
Господарські операції з обліку утримань із заробітної плати
№ |
Зміст господарських операцій |
Кореспонденція рахунків |
|
Дебет |
Кредит |
||
1 |
Утримано із заробітної плати винної особи сума завданого збитку |
661 |
375 |
2 |
Утримано із заробітної плати винної особи суму бракованої продукції |
661 |
24 |
3 |
Утримано із заробітної плати невикористаний аванс, виданий на відрядження |
661 |
372 |
4 |
Утримано із заробітної плати профспілкові внески |
661 |
685 |
5 |
Утримано із заробітної плати комунальні платежі |
661 |
685 |
6 |
Утримано із заробітної плати сума в погашення споживчого кредиту |
661 |
685 |
12. Заробітна плата, нарахована роботодавцем на користь платника податку, підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО). З 01.01.2011 р. оподаткування зарплати регулюється Податковий кодекс України (ПКУ), 2011 р. та здійснюється, відповідно до нього, за прогресивною шкалою:
– за ставкою 15 % — для зарплати, сума якої не перевищує 10-кратний розмір мінімальної заробітної плати - 9410 грн., установленої законом на 1 січня звітного податкового року (абз. 1 п. 167.1 ПКУ) ;
– за ставкою 17 % — із суми перевищення 9410 грн. (абз. 2 п. 167.1 ПКУ).
Приклад. Нараховано зарплату директору в сумі 5000 грн. Виконати утримання ЄВЗСС і ПДФО із заробітної плати. Скласти проводки.
Рішення:
№ |
Господарська операція |
Кореспонденція рахунків |
Сума |
|
Дебет |
Кредит |
|||
1 |
Нараховано зарплату директору |
92 |
661 |
5000,00 |
2 |
Утримано ЄВЗСС, 3.6% |
661 |
651 |
180,00 |
3 |
Утримано ПДФО (5000-180)х15% |
661 |
641 |
723,00 |
Приклад. Нараховано зарплату директору в сумі 5000 грн. та допомогу з тимчасової непрацездатності в сумі 500 грн. за рахунок підприємства – 250 грн, і ФССзТВП – 250 грн. Виконати утримання ЄВЗСС із заробітної плати. Скласти проводки.
Рішення:
№ |
Господарська операція |
Кореспонденція рахунків |
Сума |
|
Дебет |
Кредит |
|||
1 |
Нараховано зарплату директору |
92 |
661 |
5000,00 |
2 |
Нараховано допомогу зТВП за рахунок підприємства |
92 |
663 |
250,00 |
3 |
Нараховано допомогу зТВП за рахунок ФССзТВП |
652 |
663 |
250,00 |
4 |
Утримано ЄВЗСС, 3.6% із зарплати 5000,00 |
661 |
651 |
180,00 |
5 |
Утримано ЄВЗСС, 2% із допомоги зТВП 500,00 |
663 |
651 |
10,00 |
6 |
Утримано ПДФО (5000+500-180-10)х15% |
661 |
641 |
796,50 |
Для окремих категорій платників податків ПКУ передбачено пільгову ставку ПДФО за ставкою 10 %. (для шахтарів, працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб за Списком № 1 (виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці )
Доходи у вигляді виграшу або призу обкладаються ставками 15%, 17%, 30% (Відповідно до ст. ПКУ).
Дохід від продажу протягом звітного податкового року більше одного з об'єктів нерухомості обкладається ставкою 5%.
Дохід від дивідендів, відсотків, роялті – 5%, 15%, 17%.
При визначенні бази оподаткування для утримання ПДФО нарахований дохід у вигляді заробітної плати зменшується на суму утриманого ЄВЗСС та суму податкової соціальної пільги (далі — ПСП) за наявності права на неї.
13. Аналітичний облік розрахунків по заробітній платі ведеться: по кожному працівнику; видами нарахувань; джерел виплат; структурним підрозділам; видах своєї продукції, робіт, послуг. Використовуються три варіанти організації аналітичного обліку розрахунків з працівниками: за розрахунково-платіжними відомостями; роздільно по розрахункових та платіжних відомостях; за розрахунковими листками, виписаним на кожного працівника.
Заробітна плата може нараховуватися і видаватиметься один або два рази на місяць. Якщо заробітна плата видається два рази на місяць, то за першу його половину або видається аванс, або робиться повний розрахунок. Найчастіше видається аванс. У результаті угруповання первинних документів з обліку виробітку та відпрацьованого часу обчислюють суму нарахованої працівникові заробітної плати за місяць. Результати угруповання переносяться в розрахункову відомість (листок). Підставами для їх складання служать наступні документи:
табель обліку робочого часу;
накопичувальні картки заробітної плати. Вони використовуються для відрядників, які виконують різні види робіт, оформлені значним числом нарядів. Картка заводиться на одного робітника;
довідки-розрахунки по доплатах і додаткової заробітної плати;
платіжні відомості або видаткові касові ордери на видані аванси.
Працівники отримують заробітну плату в касі підприємства або перерахуваннями на рахунки. Готівкова заробітна плата видається в центральній касі або роздавальниками в підрозділах. При децентралізованій видачі в центральній касі ведуть книгу реєстрації платіжних відомостей і сум, виданих за ним.
Для виплати заробітної плати встановлено жорсткі терміни:
в районах Крайньої Півночі і прирівняних до них місцевостях - протягом п'яти днів враховуючи день отримання готівкових грошових коштів у банках;
у всіх інших районах - протягом трьох днів.
Після закінчення встановлених строків у кожному рядку відомості, в якій немає розписи в отриманні грошей, спеціальним штампом або від руки робиться відмітка "Депоновано". Потім на лицьовій стороні відомості роблять запис про дату закриття, фактично виданої заробітної плати і депонованих сумах. За депонованим сумам касир складає їх реєстр.
Дані про виплати за відомістю записують у касову книгу, на відомості ставиться штамп: "Видатковий касовий ордер № ...". Закриті платіжні відомості підшивають до звіту касира. Бухгалтер, отримавши звіт, перевіряє правильність підрахунку підсумків і депонованих сум і відповідність даних відомостей та реєстрів депонованих сум.
Сума депонованої заробітної плати підлягає поверненню на розрахунковий рахунок. В оголошенні на внесок готівкою вказується, що це депонована заробітна плата. Банк повинен видати її на першу вимогу. У бухгалтерії ведеться книга обліку депонованих сум по структурним підрозділам і окремим особам. Книга відкривається на рік, а кожна окрема сума відображається в ній протягом терміну позовної давності, встановленого законодавством для розрахунків між юридичними і фізичними особами - три роки. Після закінчення цього терміну вона списується до складу фінансових результатів як дохід від позареалізаційних операцій.
Облік розрахунків з депонентами можна організувати прямо за допомогою реєстрів не виданої заробітної плати, додавши до них відповідні графи.
Депонентская заборгованість виплачується на основі видаткових касових ордерів або відрізний частини листка книги.
