Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
Право 2 модуль шпора.doc
Скачиваний:
1
Добавлен:
01.03.2025
Размер:
224 Кб
Скачать
☆

Поняття та порядок укладення трудового договору

Трудовий договір - угода між праців-ком і власником підпр-ства, установи, орг-ції або уповнов-ним органом чи фіз-ою особою, за якою працівник зобов'яз-ся виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутріш-му трудовому розпорядкові, а власник підпр-ства чи фіз-на особа зобов'яз-ся виплачувати праців-ові з/п і забезпеч-ти умови праці, необхідні для викон-ня роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. При уклад-ні труд-го договору фіз-на особа подає обов’язково такі документи — паспорт, що посвідчує особу, трудову книжку, оформлену в установленому порядку. У випадках, передбачених закон-твом, також документ про освіту (спец-сть, кваліф-ію), про стан здоров’я. Фіз-ні особи, які не досягли 16 р, — свідоцтво про народж-ня; особи, які звільнені із Збройних Сил Укр. Роботодавець при уклад-ні труд-го договору зобов’язаний ознайомити працівника з колективним договором, правилами внутр-го труд-го розпорядку та ін локальними нормативно-прав-ми актами, які регул-ть його працю. Роботодавець вправі запроваджувати обмеж-ня щодо спільної роботи на підпр-стві, в установі, орг-ції осіб, які є близькими родичами чи свояками у разі викон-ня ними трудових обов’язків при безпосередньому підпорядкуванні або підконтрольності один одному. Зазначене обмеж-ня, такі як визнання: недієзд-ми, наявність судимості, що є несумісною з обійманням посади, існують і при прийнятті на держ-у службу. Ці обмеж-ня пов’язані і з прийняттям на службу в органи місцевого самовряд-ня, на держ виконавчу службу. Уклад-ню труд-го договору повинен передувати обов’язковий мед огляд, неповнолітніх; працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовамипраці.

Види зміни умов труд-го даговору

У ст.32 КЗпП передбачено три види зміни умов трудового договору: переведення на ін роботу; переміщ-ня на ін робоче місце; зміна ін істотних умов праці. При перевед-ні праців-ка на ін постійну роботу необхідна його згода. Під перевед-ням розуміють зміну труд-ої ф-ції праців-ка, тобто спеціал-сті, каліф-ції або посади, а під переміщ-ням –доруч-ня праців-кові роботи на ін агрегаті чи механ-мі, якщо при цьому не змінились ні трудова ф-ція, ні ін умови праці. Переміщ-ня не потребує згоди праців-ка. Перелік змін ін істотних умов праці визнач-ий ст. 32 КЗнПУ. Така зміна допуск-ся, коли вона зумовлена змінами в орг-ції вироб-тва і праці. Про зміну істотних умов праці працівник повинен бути повідомл-ий письмово за 2місяці.

Заг-ні підстави прип-ня труд-го дог-ру

1) за угодою обох сторін. При цьому ініціатива може вийти як від працівника, так і від роботодавця. 2)Відмова працівника від перевед-ня на роботу в ін місцевість разом з підпр-твом, установою, орг-цією, а також відмова від продовж-ня роботи у зв'язку зі зміною істотних умов праці. 3)Підстави, передбачені контрактом Звільн-ня матиме місце, якщо у контракті сторонами буде передбачено додаткові підстави припин-ня труд-го договору. 4)За ініціативою працівника. Працівник має П розірвати будь-який труд-ий договір, уклад-ий на невизнач-ий строк, попередивши про це роботодавця пис-во за 2тижні. 5)Перевед-ня працівника з його згоди на ін підпр-тво, в установу, орг-цію або перехід на виборну посаду; 6)За ініціат-ою роботодавця. Звільн-ня працівника у зв'язку з змінами в орг-ції вироб-тва і праці, у тому числі ліквідацією, банкрутством або перепрофілюв-ням підпр-тва. 7)Невідповід-сть працівника займаній посаді або виконув-ій роботі внаслідок недост-ої каліф-ії або стану здоров'я. 8)Розірв-ня труд-го договору з ініціативи роботод-ця можливе при виявл-ні невідповідності працівника посаді на роботі, що викон-ся,недост-ої кваліф-ії чи стану здоров'я. 9)Сис-мат-не невикон-ня працівником обов 'язків. 10) Прогул визн-ся відсутність працівника без поважних причин на робочому місці понад 3 год протягом роб-го дня. 11) Нез'явлення на роботу понад 4місяці підряд внаслідок тимчасової непрацездат-сті. 12)Поновлення на роботі працівника. 13)Поява на роботі в нетверезому стані, в стані наркот-го або токсин-го сп'яніння.

Порядок припинення трудового договору з ініціативи працівника

Закон-твом передбачено обов'язкове письмове попередж-ня працівником власника про звільнення за два тижні до припин-ня трудових відносин. Коли заява працівника про звільн-ня з роботи за власним бажанням зумовлена неможливістю продовжувати роботу власник або уповнов-ий ним орган повинен розірвати трудовий договір у строк, запропонований працівником. Для деякої категорії працівників закон-твом уведено обмеж-ня щодо припин-ня трудового договору в певний період за власним бажанням: молоді спеціалісти протягом терміну, визнач-го в направленні на роботу або за договором, а також для осіб, засуджених до виправних робіт без позбавл-ня волі. Розірв-ня молодим спеціалістом угоди до закінч-ня 3-ох р після її уклад-ня можливе з поважних причин: установл-ня інвалідності 1-2 групи; установл-ня інвалідності 1-2 групи у дружини (чол) випуск-ника, одного з батьків(осіб які їх заступають) випускни-ка; якщо молодий спеціаліст - вагітна жінка; мати чи батько, які мають дитину у віці до 3-ох р; одинока мати чи батько, які мають дитину до 14 р або дитину-інваліда; проходж-ня чол.-ом(дружиною) військової служби; вступу до вищих навчальних закладів 3-4 рівнів акредитації. Строковий трудовий договір з ініціативи працівника може бути розірвано достроково в разі хвороби або інвалідності, які перешкоджають викон-ню роботи за договором, поруш-ня власником чи уповнов-им ним ор-ганом закон-тво про працю, колективного або труд-годоговору.

Порядок прип-ня труд-го дог-ру з ініціативи власника або уповнов-го ним органу

1)Заг-ні: зміни в орг-ції вироб-ва чи праці; виявл-ня невідповідності працівника займаній посаді; сисматичного невикон-ня працівником без поважних причин обов'язків; прогулу без поважних причин; нез'явл-ня на роботу протягом більш як 4 місяців поспіль внаслідок тимчасової непрацезд-сті; поновл-ня на роботі працівника, який раніше виконував цю роботу; появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного оп'яніння; вчин-ня за місцем роботи розкрад-ня. 2)Спец-ні підстави:скоєння винних дій працівника, який безпосередньо обслуговує грошові або товарні цінності; вчин-ня пра-цівником, який виконує виховні ф-ції, аморального проступку; якщо працівника визнано таким, що не витримував випробув-ня; коли працівника зараховано з поруш-ям спец-их правил прийняття на роботу. Держ-на служба прип-ся у разі: поруш-ня умов реал-ції П на держ-ну службу; недотримання пов'язаних з проходж-ням держ-ої служби вимог; досягн-ня держ-им службовцем граничного віку проходж-ня держ-ої служби; неподання або подання держ-им службовцем неправдивих відомостей про його дохід. Звільн-ня: у зв'язку ліквідації підпр-тва; працівника через незадовільний результат випробув-ня; у зв'язку з по-новленням на роботі працівника, який раніше виконував цю роботу; працівника який не є членом професійної спілки; з підпр-тва, де немає профспілкової орг-ції; керівника підпр-тва, ус-танови, орг-ції, його заступників, яким присвоєно персональні звання, службових осіб держ-ої контрольно-ревізійної служби та орг-ів держ-го контролю за цінами; працівника, який вчинив за місцем роботи розкрад-ня.

Поняття робочого часу та його види за трудовим законодавством. Поняття та види часу відпочинку за трудовим законодавством. Порядок над-ня і види щорічних відпусток.

Робочий час - період, протягом якого працівник повинен виконувати трудову ф-цію. Види: нормальна і скорочена тривалість робочого часу; неповний робочий час, ненормований робочий день. Тривалість робочого часу за нормал-го робочого тижня не може перевищувати 40 год. Деякі категорії працівників мають скорочені обсяги робочого часу: працівники віком 16 - 18 років - 36 год на тиж; од 15 до 16(учні 14 - 15 років, які працюють на канікулах) - 24 год на тиж; працівників, зайня-тих на роботах зі шкідливими умовами праці - не більше 36 год на тиж; учителям у середньому встановлено 6-и год-ий робочий день; лікарям - 5,5 год-ий; лікарям стаціонарних лікарських закладів, спеціалізованих санаторіїв - 6,5 год-ий робочий день. Для виріш-ня питань про встановл-ня неповного ро-бочого часу працівникові зазвичай необхідно отримати згоду власника. Оплата праці за неповного робочого часу здійснюється пропорційно до відпрацьованого часу або за-лежно від виробітку, а за скороченого - в повному роз-мірі ставки. За неповного робочого часу можливе зменш-ня тривалості як робочого дня так і днів робочого тижня. Закон-твом передбачено можливість роботи понад установлену нормальну тривалість робочого часу. Списки професій, посад і робіт, за якими дозвол-ся застосув-ня ненормованого робочого дня включ-ся в колективний договір.

Час відпочинку - час, вільний од виконання трудових обов'язків, використовуваний працівником на власний розсуд. Як і робочий час. Час відпочинку має декілька видів. Це - перерви в робочому дні для відпочинку і харчування, щоденний відпочинок після роботи, щотиж-неві дні відпочинку, святкові й неробочі дні, щорічні й додаткові відпустки. Перерви впродовж робочого дня надаються через 4 години після початку роботи і три-вають від 30 хвилин до 2 годин. Не включається в робо-чий час. Додаткові перерви надавані через короткий від-тинок часу, як-от: під час роботи на вільному повітрі в холодний період року; на вантажно-розвантажувальних роботах; секретарям-машиністкам, операторам ЕОМ - після кожних 45-50 хвилин 10-15 хвилин відпочинку… Святкові дні: 1 січня - Новий рік; 7 січня - різдво христове; 8 березня - Міжнародний жіночий день; 1 і 2 травня - День міжнародної солідарності трудящих; 9 травня - День Перемоги; 28 червня - День Конституції України; 24 серпня - День незалежності України; 7 і 8 листопада - річниця Великої Жовтневої соціалістичної революції. До неробочих днів належать дні релігійних свят: 7 січня - Різдво Христове; один день(неділя) - Пасха(Великдень); один день(неділя) - Трійця. Відпус-тка має декілька видів: щорічна; додаткова; творча; соціальна; відпустка без збереження заробітної платні.

Щорічна основна відпустка не повинна бути меншою ніж 24 календарні ні за відпрацьований робочий рік. Щорічна додаткова відпустка надається тривалістю до: 35 календарних днів працівникам, зайнятим на роботах, що пов'язані з негативним впливом на здоров`я шкі-дливих виробничих чинників; 7 календарних днів праці-вникам із ненормованим робочим днем. Загальна три-валість щорічних основної і додаткової відпусток не мо-же перевищувати 59 календарних днів, а для праців-ників, зайнятих на підземних гірничих роботах, - 60 календарних днів. П на щорічну відпустку повної тривалості настає після закінчення шести місяців непе-рервної роботи на цьому підприємстві. До закінчення шестимісячного терміну роботи в перший рік роботи на підприємстві, а також у наступні роки за бажанням працівника у зручний для нього час відпустка надається: неповнолітнім; інвалідам; жінкам перед відпусткою у зв'язку з вагітністю та пологами або після них; жінкам, які мають двох та більше дітей віком до 15 років або ди-тину-інваліда; іншим працівникам. П на відпустку позбавлено: осіб засуджених до виправних робіт без по-збавлення волі з їх відбуванням за місцем роботи на весь строк покарання; осіб, яких звільняють пору-шення трудової дисципліни.

Пон-тя трудової дисципліни. Дисцип-на відповід-ть види стягнень

Трудова дисципліна — це сукуп-ть прав-их норм, що регул-ть внутр-ій трудовий розпорядок і встановл-ть трудові П та обов'язки сторін труд-го договору, а також заохоч-ня за успіхи в роботі та відповідал-сть за умисне невикон-ня труд-их обов'язків. Головним є метод перекон-ня, спрямований на вихов-ня відповідних якостей працівників, а також метод заохоч-ня, тобто морального й матер-ого стимулюв-ня. На працівників за поруш-ня труд-ої дисципліни може бути накладено одне з дисциплінарних стягнень: догана або звільн-ня. До держ службовців застосов-ся: 1)попередж-ня про неповну службову відповідал-сть; 2) затримка до 1-го р у присвоєнні чергового рангу або у признач-ні на віщу посаду. Дисцип-не стягн-ня застосов-ся власником (уповнов-им ним органом) за виявл-ням проступку, але не пізніше 1-го місяця від дня його виявлення. Дисциплінарне стягн-ня не може бути накладене після того, як проминуть 6місяців од дня вчин-ня дисциплінарного проступку. Для застосув-ня дисцип-го стягнення власник (або уповнов-ий ним орган) зобов’язаний зажадати письм-го поясн-ня порушника. За одне поруш-ня труд-ої дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплін-не стягн-ня. Обираючи вид стягн-ня, зважають на ступінь тяжкості вчиненого П поруш-ня і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, попередню роботу працівника. Стягн-ня оголош-ся наказом і повідом-ся працівникові під розписку протягом 3-х робочих днів. Якщо протягом року від дня наклад-ня дисциплінар-го стягн-ня працівника не буде піддано новому дисциплінар-му стягн-ню, то він уважається таким, що не мав дисциплінар-го стягн-ня. За сумлінну роботу з працівника стягн-ня може бути зняте і до закінчення 1-го р.