- •Львівський інститут менеджменту
- •Лекції з дисципліни «Трудове право»
- •1. Предмет трудового права
- •2. Метод трудового права та його особливості
- •3. Функції трудового права України
- •4. Система трудового права України
- •5. Поняття та класифікація принципів трудового права
- •6. Загальна характеристика джерел трудового права. Класифікація джерел трудового права.
- •1. Поняття та сфера укладення колективних угод
- •2. Поняття та порядок укладення колективного договору
- •3.. Сторони та зміст колективного договору
- •1. Поняття та сфера укладення колективних угод
- •2. Поняття та порядок укладення колективного договору
- •Лекція №2 Колективні договори та угоди План
- •3. Сторони та зміст колективного договору
- •Лекція №3Укладення трудового договору
- •1. Поняття, сторони та зміст трудового договору
- •Форма трудового договору
- •2. Випробування при прийнятті на роботу
- •3. Загальний порядок укладення трудового договору. Фактичний допуск до роботи
- •Гарантії для працівників при укладенні трудового договору
- •4. Правове регулювання ведення трудових книжок
- •5. Строковий трудовий договір та особливості його укладення
- •6. Контракт як різновид трудового договору. Зміст, форма та сфера його застосування
- •7. Особливості укладення трудового договору з сезонними та тимчасовими працівниками
- •8.. Правове регулювання сумісництва, суміщення та заступництва
- •9. Особливості укладення трудового договору з іноземними громадянами
- •Особливості укладення трудового договору з державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування
- •. Особливості укладення трудового договору з молодими спеціалістами
- •Особливості укладення трудового договору з неповнолітніми
- •. Особливості укладення трудового договору з інвалідами
- •10. Особливості укладення трудового договору з роботодавцями-фізичними особами
- •Лекція №4 Зміна трудового договору
- •1. Поняття «зміни умов трудового договору», порядок здійснення, правові наслідки
- •2. Переведення працівників на іншу постійну роботу
- •3. Переведення працівників на іншу тимчасову роботу
- •4. Правове регулювання переміщень працівників
- •5. Конституційні гарантії заборони примусової праці та правове регулювання переведень за трудовим правом
- •6. Зміна істотних умов праці: порядок проведення, правові наслідки
- •Лекція №5 Припинення трудового договору
- •1. Умови та підстави припинення трудового договору та їх класифікація
- •2. Припинення трудового договору у разі відмови працівника від продовження роботи у зв'язку зі зміною істотних умов трудового договору
- •3. Припинення трудового договору за ініціативою осіб, які не є стороною трудового договору
- •4. Розірвання трудового договору з ініціативи працівника
- •5. Розірвання трудового договору у зв'язку із скороченням чисельності або штату працівників
- •6. Переважне право на залишення на роботі при скороченні чисельності або штату працівників
- •7. Розірвання трудового договору при виявленні невідповідності працівника займаній посаді або виконуваній роботі
- •8. Розірвання трудового договору за систематичне невиконання працівником своїх трудових обов'язків.
- •9. Звільнення працівника за прогул
- •10. Розірвання трудового договору з працівником за появу на роботі у нетверезому стані, стані наркотичного чи токсичного сп'яніння
- •11. Звільнення працівників за розкрадання майна на підприємствах, в установах, організаціях
- •12. Звільнення з роботи за одноразове грубе порушення керівним працівником трудових обов'язків
- •13. Розірвання трудового договору з керівником внаслідок невиплати заробітної плати
- •2. Правове регулювання неповного і скороченого робочого часу
- •Правове регулювання надурочних робіт
- •Режим робочого часу та його види за трудовим правом
- •. Спеціальні режими робочого часу та їх правове забезпечення
- •3. Поняття та види часу відпочинку за трудовим правом
- •Перерва протягом робочого дня
- •Щоденний і щотижневий відпочинок
- •Порядок залучення працівників до роботи у святкові та неробочі дні.
- •4. Поняття та види відпусток за трудовим законодавством
- •Щорічна основна відпустка
- •. Додаткові щорічні відпустки за особливий характер праці: тривалість, підстави та порядок надання
- •Додаткові щорічні відпустки за роботу
- •Порядок надання щорічних відпусток
- •Перенесення щорічної відпустки
- •Додаткові відпустки працівникам у зв'язку з навчанням
- •Соціальні відпустки та порядок їх надання
- •Відпустки без збереження заробітної плати
- •Лекція №7.Оплата праці. Гарантійні та компенсаційні виплати.
- •1. Поняття, структура та джерела виплати заробітної плати
- •2. Тарифна система
- •3. Державне регулювання заробітної плати
- •Останнім часом спостерігається тенденція до звуження сфери державного регулювання заробітної плати і розширення сфери договірного її регулювання.
- •4. Мінімальна заробітна плата як державна гарантія оплати праці
- •5. Договірне регулювання заробітної плати
- •6. Гарантійні виплати за трудовим правом
- •7. Компенсаційні виплати за трудовим правом
- •8. Гарантії права працівників на оплату праці та обмеження утримань із заробітної плати
- •1. Правове регулювання внутрішнього трудового розпорядку
- •2. Заохочення працівників за добросовісну працю: правові засади
- •3. Загальна дисциплінарна відповідальність за трудовим законодавством
- •4. Спеціальна дисциплінарна відповідальність за трудовим правом
- •Лекція №9Охорона праці.Трудові спори.Нагляд і контроль за додержанням трудового законодавства.
- •1.Охорона праці.
- •2. Поновлення на роботі незаконно звільнених працівників та оплата
- •3. Поняття, види та причини виникнення трудових спорів
- •4. Поняття, види та сторони колективних трудових спорів
- •5.. Порядок утворення ктс та організація її роботи
- •6. Правове регулювання проведення страйку
- •7.. Примирні процедури при вирішенні колективних трудових спорів
- •8. Розгляд індивідуальних трудових спорів в ктс
- •9. Розгляд індивідуальних трудових спорів у суді
- •10. Участь Національної служби посередництва і примирення у вирішенні
- •Список використаної та рекомендованої літератури Нормативно-правова
- •Основна
- •Додаткова
Соціальні відпустки та порядок їх надання
Законодавством передбачено наступні види соціальних відпусток: а) у зв'язку з вагітністю та пологами; б) для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; в) працівникам, які мають дітей.
На підставі медичного висновку жінкам надається відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами тривалістю 70 календарних днів до пологів і 56 календарних днів після пологів. У разі народження двох і більше дітей, а також при ускладнених пологах тривалість післяпологової відпустки становить 70 календарних днів. Працюючим жінкам, які віднесенні до 1–4 категорій осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, соціальна відпустка надається тривалістю по 90 календарних днів до і після пологів.
Тривалість відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами обчислюється сумарно від кількості днів, фактично використаних до пологів. Жінкам, які народили двох і більше дітей, та в разі ускладнення пологів тривалість відпустки становить 140 календарних днів, а жінкам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, – 180 календарних днів незалежно від кількості днів, фактично використаних до пологів.
До відпусток у зв'язку з вагітністю та пологами роботодавець зобов'язаний за заявою жінки приєднати щорічну відпустку незалежно від тривалості її роботи в поточному робочому році.
Жінці, яка перебуває у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами, виплачується соціальна допомога у розмірі 100% заробітку незалежно від стажу її роботи.
За бажанням жінки, після закінчення відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами їй надається відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку. Якщо дитина потребує домашнього догляду і після досягнення нею 3-річного віку, жінці за її бажанням надається відпустка без збереження заробітної плати тривалістю, що визначена у медичному висновку,
але не більше як до досягнення дитиною 6-річного віку. Закон передбачає можливість закріплення у колективному договорі надання частково оплачуваної відпустки та відпустки без збереження заробітної плати для догляду за дитиною більшої тривалості за рахунок коштів підприємства. Вказана відпустка надається за заявою жінки та оформляється наказом.
Право на додаткову відпустку надається матерям, які мають двох і більше дітей віком до 15 років або дитину-інваліда. Тривалість цієї відпустки – 7 календарних днів без врахування вихідних днів, визначених законодавством або правилами внутрішнього трудового розпорядку. Отримати цю відпустку може батько, якщо він виховує дитину без матері, у тому числі й у разі тривалого перебування матері у лікувальному закладі.
Зазначена відпустка оплачується в розмірі 100% заробітної плати незалежно від стажу роботи.
Відпустки без збереження заробітної плати
Законом України "Про відпустки" передбачено 2 види відпусток без збереження заробітної плати: відпустки, які надаються працівникам за їхнім бажанням в обов'язковому порядку внаслідок суб'єктивного права, що належить їм за законом, та відпустки без збереження заробітної плати, які надаються за погодженням сторін трудового договору, за сімейними обставинами.
Відпустка без збереження заробітної плати за бажанням працівника надається в обов'язковому порядку:1) матері або батьку, який виховує дітей без матері (в тому числі й у разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі), що має двох і більше дітей віком до 15 років або дитину-інваліда – тривалістю до 14 календарних днів щорічно; 2) чоловікові, дружина якого перебуває у післяпологовій відпустці – тривалістю до 14 календарних днів; 3) матері або іншим особам, які здійснюють догляд за дитиною, у разі якщо дитина потребує домашнього догляду – тривалістю, визначеною у медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною 6-річного віку; 4) ветеранам війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" – тривалістю до 14 календарних днів щорічно; 5) особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною – тривалістю до 128 21 календарного дня щорічно; 6) пенсіонерам за віком та інвалідам III групи – тривалістю до 30 календарних днів щорічно; 7) інвалідам І та II груп – тривалістю до 60 календарних днів щорічно; 8) особам, які одружуються – тривалістю до 10 календарних днів; 9) працівникам у разі смерті рідних по крові або по шлюбу – чоловіка (дружини), батьків (вітчима, мачухи), дитини (пасинка, падчірки), братів, сестер – тривалістю до 7 календарних днів без урахування часу, необхідного для проїзду до місця поховання та назад; інших рідних – тривалістю до 3 календарних днів без урахування часу, необхідного для проїзду до місця поховання та назад; 9) працівникам для догляду за хворим рідним по крові або по шлюбу, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду – тривалістю, визначеною у медичному висновку, але не більше 30 календарних днів; 10) працівникам для завершення санаторно-курортного лікування – тривалістю, визначеною у медичному висновку; 11) працівникам, допущеним до вступних іспитів у вищі навчальні заклади – тривалістю 15 календарних днів без урахування часу, необхідного для проїзду до місцезнаходження навчального закладу та назад; 12) працівникам, допущеним до складання вступних іспитів в аспірантуру з відривом або без відриву від виробництва, а також працівникам, які навчаються без відриву від виробництва в аспірантурі та успішно виконують індивідуальний план підготовки – тривалістю, необхідною для проїзду до місцезнаходження вищого навчального закладу або закладу науки і назад; 13) сумісникам – на термін до закінчення відпустки за основним місцем роботи; 14) ветеранам праці – тривалістю до 14 календарних днів щорічно; 15) працівникам, які не використали за попереднім місцем роботи щорічну основну та додаткові відпустки повністю або частково і одержали за них грошову компенсацію – тривалістю до 24 календарних днів у перший рік роботи на даному підприємстві до настання 6-місячного терміну безперервної роботи.
Працівникам, які навчаються без відриву від виробництва в аспірантурі, протягом четвертого року навчання надається за їх бажанням 1 вільний від роботи день на тиждень без збереження заробітної плати.
За сімейними обставинами та з інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік.
