Добавил:
Upload Опубликованный материал нарушает ваши авторские права? Сообщите нам.
Вуз: Предмет: Файл:
Підручник БФО.docx
Скачиваний:
2
Добавлен:
01.04.2025
Размер:
1 Мб
Скачать
☆

2.5. Облік податку з доходів фізичних осіб (пдфо)

Основна ставка податку становить 15% бази оподаткування щодо доходів, одержаних не лише у формі заробітної плати, але й інших заохочувальних та компенсаційних виплат, інших виплат і винагород, які виплачуються (надаються) платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу у державну та недержавну грошову лотерею, виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри.

Якщо загальна сума отриманих платником податку у звітному податковому місяці зазначених вище доходів перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року, ставка податку становить 17% суми перевищення з урахуванням податку, сплаченого за ставкою 15%.

Ставка ПДФО становить подвійний розмір бази оподаткування щодо доходів, нарахованих як виграш чи приз (крім у державній та недержавній грошовій лотереї та виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри) на користь резидентів або нерезидентів.

Заробітна плата, яка підлягає оподаткуванню ПДФО, зменшується на суму утриманого єдиного соціального внеску (3,6%).

Наприклад. Працівник отримує заробітну плату 1 200 грн. на місяць. Його загальний місячний оподатковуваний дохід розраховується наступним чином: 1 200,00– (1 200,00*3,6%) = 1156,80 грн.

Отже, із суми 1156,80 грн. працівник має «поділитися із державою» 15% ПДФО. А якщо працівник має право на застосування ПСП, то він може зменшити суму податку.

Отже, кожен платник ПДФО має право на використання (ПСП) для зменшення суми, з якої нараховується податок (база оподаткування) при виконанні ряду вимог.

На застосування до свого доходу ПСП має право кожен платник ПДФО, якщо розмір його місячної заробітної плати не перевищує суми, що дорівнює місячному прожитковому мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень.

Ця сума називається граничним розміром доходу. Розрахуємо розмір граничного доходу для застосування податкової соціальної пільги на 2012 рік (на всі інші роки ця сума розраховується так само).

Розмір прожиткового мінімуму на 1 січня 2012 року дорівнює 1073,00 грн. (його розмір встановлено Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» від 22.12.2011 р. № 4282-VI.). Розмір граничного доходу складає 1073,00 * 1,4 = 1502,2. Округляємо і отримуємо 1 500,00 грн.

Отже, на застосування ПСП має право кожен працівник, який отримує заробітну плату не більше 1 500,00 грн.

Одразу слід сказати, що для платників ПДФО, які утримують двох чи більше дітей віком до 18 років або є одинокою матір’ю (батьком), вдовою (вдівцем), опікуном, піклувальником або утримує дитину-інваліда, граничний розмір доходу визначається як добуток суми граничного розміру доходу та відповідної кількості дітей.

Розмір податкової соціальної пільги становить 50% суми прожиткового мінімуму, встановленого на 01 січня звітного податкового року. Згідно Прикінцевих положень до Податкового кодексу з 01 січня 2015 року, розмір податкової соціальної пільги має становити 100% суми прожиткового мінімуму.

Отже, розмір ПСП на 2012 рік 1073,00 х 50% = 536,5 грн.

В нашому прикладі розмір ПДФО :

(1200 – (1200 х 3,6%)) - 536,50) х 15%= 93,05

Пунктом 169.1.2 Податкового кодексу встановлено, що для платника податків, які утримують двох чи більше дітей до 18 років, розмір ПСП становить 100% у розрахунку на кожну дитину.

Окремі категорії платників ПДФО мають право на застосування податкової соціальної пільги у розмірі 150% та 200%.

ПСП розмірі 150% , відповідно до пункту 169.1.3 Податкового кодексу застосовується до платників податку на доходи фізичних осіб які:

а) є одинокою матір’ю (батьком), вдовою (вдівцем) або опікуном, піклувальником – у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років.

б) утримує дитину-інваліда – у розрахунку на кожну таку дитину віком до 18 років.

в) є особою, віднесеною законом до першої або другої категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, включаючи осіб, нагороджених грамотами Президії Верховної Ради УРСР у зв’язку з їх участю в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи;

г) є учнем, студентом, аспірантом, ординатором, ад’юнктом;

ґ) є інвалідом I або II групи, у тому числі з дитинства, крім інвалідів, пільга яким визначена підпунктом «б» підпункту 169.1.4 цього пункту;

д) є особою, якій присуджено довічну стипендію як громадянину, що зазнав переслідувань за правозахисну діяльність, включаючи журналістів;

е) є учасником бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на якого поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», крім осіб, визначених у підпункті «б» підпункту 169.1.4 цього пункту.

ПСП у розмірі 200% , відповідно до пункту 169.1.4 Податкового кодексу застосовується до платників ПДФО, які є:

а) Героєм України, Героєм Радянського Союзу, Героєм Соціалістичної Праці або повним кавалером ордена Слави чи ордена Трудової Слави, особою, нагородженою чотирма і більше медалями «За відвагу»;

б) учасником бойових дій під час Другої світової війни або особою, яка у той час працювала в тилу, та інвалідом І і ІІ групи, з числа учасників бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

в) колишнім в’язнем концтаборів, гетто та інших місць примусового утримання під час Другої світової війни або особою, визнаною репресованою чи реабілітованою;

г) особою, яка була насильно вивезена з території колишнього СРСР під час Другої світової війни на територію держав, що перебували у стані війни з колишнім СРСР або були окуповані фашистською Німеччиною та її союзниками.

ПСП не може бути застосована до:

  • доходів платника податку, інших ніж заробітна плата;

  • заробітної плати, яку платник податку протягом звітного податкового місяця отримує одночасно з доходами у вигляді стипендії, грошового чи майнового (речового) забезпечення учнів, студентів, аспірантів, ординаторів, ад’юнктів, військовослужбовців, що виплачуються з бюджету;

  • доходу самозайнятої особи від провадження підприємницької діяльності, а також іншої незалежної професійної діяльності.

Нарахування та утримання ПДФО із заробітної плати буде відображено в обліку:

Д-т 661 К-т 641

Д-т 641 К-т 311

Датою нарахування ПДФО є дата нарахування заробітної плати – останній робочий день місяця. Датою сплати у бюджет – дата виплати заробітної плати, але не пізніше 20-го числа місяця, наступного за звітним.

Нарахування здійснюється безпосередньо у Відомості нарахування заробітної плати. Підприємство-роботодавець виступає податковим агентом для найманих працівників на предмет нарахування та утримання ПДФО із їх заробітку, та відповідно, несе відповідальність за своєчасність та повноту нарахування , сплати цього податку до державного бюджету.